Gammel dame søker skipper

DSC01057

Båten er nå gitt bort. Mer informasjon kommer.

Den gamle fiskeskøyta Lyra har en lang og begivenhetsrik historie. Hun har vært seilskute og motorbåt, hun har drevet kystfiske i nesten 80 år og har i tillegg fraktet ammunisjon og russiske fanger under krigen. Men nå kan historien ta slutt, hvis ikke nye krefter melder seg.

- "Lyra" er ei 44 fots skøyte med en lang historie. Hun ble bygget i Salten i 1906 som et rent seilfartøy. Etter at skøyta gikk på grunn i 1912 ble hun bygget om, og fikk for første gang motor installert. Under andre verdenskrig ble hun utenom fiskesesongen rekvirert av tyskerne, og brukt til frakt av ammunisjon og russiske fanger, forteller styremedlem i Arctandria, Tore Bugge Pedersen, som har skrevet en mastergrad om norske tradisjonsbåter.

I løpet av hele sitt aktive liv, fram til hun ble tatt ut av fisket i 1985, har "Lyra" gjennomgått mange moderniseringer og ombygninger for å holde tritt på fisket. Hun har gått fra å være et seilfartøy til en ren motorskøyte, slik hun framstår i dag.

- Slike skøyter var en gang vanlige å se overalt langs kysten i Nord-Norge, men med framskrittet har det gamle måtte vike, og de eldste og mest autentiske skøytene har fort blitt få, forteller Tore.

I 1996 fikk den gamle damen status som verneverdig hos riksantikvaren.

Det er bare ti år siden "Lyra" var på Nordnorsk fartøyvernsenter i Gratangen for renovering, men hun har siden stått mer eller mindre urørt, og er i dag i dårlig forfatning. Arctandria overtok ansvaret for "Lyra", i håp om at hun kunne reddes, men arbeidet som måtte gjøres var mer omfattende enn først antatt.

- Vi hadde en idé om at et nytt fartøy skulle bringe nye medlemmer til laget, men dette har ikke skjedd. De allerede aktive medlemmene har nok med å seile og vedlikeholde samlingen med nordlandsbåter, og nå etterlyser vi folk som kan og vil bidra, forteller Thomas Johansen, styreleder i Arctandria.

Dersom de ikke får kontakt med noen som ønsker å ta vare på båten ser de seg nødt til å hugge den opp.

- Vi har prøvd i det lengste å unngå dette, men vi har rett og slett ikke kapasitet til å ta vare på henne, forteller Johansen.

Håpet er selvfølgelig at noen vil ta vare på henne, og derfor søker de nå etter mulige interessenter. Motoren ombord er et ensylindret monster på 56hk, en Brunvold som kom ombord i 1968.

- Når den igjen går, vil den sørge for at Lyra låter akkurat slik som ei fiskeskøyte skal! Kanskje kan den nok en gang høres i fjordene langs Kysten, avslutter Johansen.

Er du interessert, ta kontakt med Thomas Johansen på 97022031 eller thomas.johansen@dirnat.no.